زیر پوست اپل، دل و اچ‌پی

زیر پوست اپل، دل و اچ‌پی

بَری لام رئیس و بزرگ‌ترین سهام‌دار شركت كوانتا كامپیوتر است، بزرگ‌ترین تولیدكننده قراردادی لپ‌تاپ در دنیا. این شركت 90 هزار كارمند در سراسر دنیا دارد. لام با 4.1 میلیارد دلار ثروت در رتبه 491 فهرست بلومبرگ قرار دارد.

زهرا چوپانکاره/ آینده نگر

لام پاك لی را همه با نام بری لام می‌شناسند. میلیاردر 68 ساله در سال 1949 در هنگ‌كنگ به دنیا آمد. پدرش حسابدار یك كلاب بود و خودش بعد از به پایان رسیدن مدرسه راهی تایوان شد تا دوران دانشگاه را بگذراند. او دوره لیسانس و فوق لیسانس مهندسی برق را در در دانشگاه ملی تایوان طی كرد. 24 ساله بود كه به همراه یكی از هم‌كلاسی‌های سابقش شركت كیمپو الكترونیك را تاسیس كرد. تمركز شركتی كه این دو فارغ‌التحصیل جوان راه انداخته بودند، تولید ماشین حساب بود. لام رئیس شركت بود و با همه جوانی توانست شركت را به نحوی اداره كند كه تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدكننده ماشین‌حساب شود. اما لام دلش را تنها به این عنوان خوش نكرد، او آماده بود تا همراه با موج تكنولوژی به پیش برود. اواخر دهه 80 میلادی او به این نتیجه رسید كه كامپیوترهای نوت بوك كه حالا با نام لپ‌تاپ بیشتر شناخته شده‌اند، در آینده از جمله محصولات پرهواداری می‌شوند كه بازار را در اختیار می‌گیرند. بر مبنای همین پیش‌بینی بود كه شركت كیمپو را ترك كرد تا شركتی تازه برای تولید محصولی تازه تاسیس كند. شركت كوانتا كامپیوتر بر اساس همین ایده و در سال 1988شكل گرفت، شركتی كه با 50 درصد كارمند كمتر نسبت به شركت قبلی و سرمایه یك میلیون دلار تاسیس شد.

 لپ‌تاپ‌سازی برای غول‌ها

مبنای كار شركت كوانتا تولید قراردادی لپ‌تاپ است. در این روش كسب‌وكار شركت‌ها با تولیدكننده قرارداد می‌بندند و طراحی و فرمول ساخت مورد نظرشان را برای تولید انبوه در اختیار آن قرار می دهند. این همان كاری است كه كوانتا انجام می‌دهد. موفقیت كوانتا را از همان دهه 90 می‌شد با تعداد مشتریان و قدوقواره شركت‌هایی كه با كوانتا قرارداد می‌بستند، اندازه‌گیری كرد و البته نوع خدماتی كه شركت به آنها ارائه می‌كرد. هرقدر كه میزان مشتریان امریکایی كوانتا افزایش پیدا می‌كرد، مهندسان شركت هم وقت بیشتری را بر روی بخش طراحی صرف می‌كردند و در مواردی هم كار طراحی محصول شركت‌ها با همراهی آنان انجام می‌شد. در نیمه اول دهه 90، كوانتا توانست قرارداهایش را با شركت‌هایی مانند اپل و گیت‌وی قطعی كند. برای ارائه خدمات بهتر، لام شبكه‌ای از دفاتر ارتباط با مشتریان را دایر كرد. کم‌کم دفاتر بخش خدمات پش از فروش شرکت هم در آن سوی آب‌ها تاسیس شدند: سال 1991 دفتر فرمونت کالیفرنیا، سال 1994 دفتر آسبورگ در آلمان. اما یکی از اساسی‌ترین اتفاقاتی که مسیر شرکت را هموارتر از قبل کرد عقد قرارداد کوانتا با شرکت کامپیوتری دل بود. سالیان سال دل یکی از مشتریان تراز اول شرکت محسوب می‌شد و حضورش بخش مهمی از سود و درآمد شرکت را تامین می‌کرد. و البته این نام تنها نام سرشناس فهرست مشتریان نبود. بعدتر به جز دل و اپل سروکله غول‌های دیگری هم پیدا شد که کوانتا را همراه خود بالا کشیدند و در این مسیر از خدمات کوانتا هم استفاده کردند: اچ‌پی، آمازون، سیسكو، فوجیتسو، لنوو، ال‌جی، بلك بری، شارپ، زیمنس، سونی، توشیبا و...

 یكی از ویژگی‌های شركت كوانتا این است كه نقش پررنگی در بخش طراحی محصولات ایفا می‌كند و به نوعی شراكت با مشتریانش دست می‌زند كه این شركت را از یك تامین‌كننده صرف فراتر می‌برد. یکی از مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های این شرکت در حوزه طراحی مربوط می‌شود به اواخر دهه 90، زمانی که کوانتا به کمک شرکت هولت پاکارد یا همان اچ‌پی معروف آمد. سال 1999 این غول صنعتی امریکا چیزی نمانده بود که بخش تولید لپ‌تاپش را تعطیل کند اما پیش از اجرای این تصمیم مدیران شرکت تصمیم گرفتند شرکت کوانتا را استخدام کنند تا شاید به عنوان آخرین راهکار موفق شوند این بخش را زنده نگه دارند. کوانتا بخشی از مهندسان و طراحانش را در اختیار شرکت گذاشت و از آن پس تقریبا تمامی کارهای بخش تولید لپ‌تاپ‌های اچ‌پی را عهده‌دار شد. ساخت نرم‌افزار، تعریف نرم‌افزار، چک و بررسی نهایی محصولات به عهده کوانتا گذاشته شد و کار به جایی رسید که حتی ارسال محموله‌ها و رساندن آنها به دست مشتریان هم در زمره فعالیت‌های کوانتا در اچ‌پی قرار گرفت. از زمانی که شرکت تایوانی به یاری غول امریکایی آمد، ورق برگشت. فروش لپ‌تاپ‌های اچ‌پی که تماما با نظر و مسئولیت کوانتا تولید شده بود خیلی زود بالا گرفت و این بخش را از انحلال رهانید. این نقش چنان غیرقابل انکار بود که مدیر اچ‌پی در نوامبر سال 2001 در مصاحبه‌ای با نشریه بیزینس ویک گفت: «روی آوردن به کوانتا کسب‌وکار ما را نجات داد. خلاقیتی که این شرکت از خود نشان داد بزرگ‌ترین اتفاق مثبت در تاریخ شرکت اچ‌پی بود.»

 نجات دل

درست در همان سالی که اچ‌پی به کوانتا متوسل شد، اتفاق بزرگ دیگری برای شرکت تایوانی رخ داد، 11 سال پس از تاسیس یعنی در سال 1999  این شرکت وارد بازار بورس تایوان شد و از دو سال بعد، به صورت رسمی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدكننده لپ‌تاپ در دنیا شناخته شد، عنوانی كه همچنان در دست این شركت قرار دارد. سال 2002 نشریه نیویورك تایمز در خصوص شركت كوانتا گزارشی نوشت. در این گزارش از قول لام یكی از دلایل پیشرفت این شركت با مدلی كه او در كار تعریف كرده است، به زبانی بسیار ساده بیان شده: «آقای لام می‌گوید: «وقتی كه یك شركت بخش تولیدش را برون‌سپاری می‌كند دیگر بعید است كه از راهی كه رفته است پشیمان شود. این كار باعث كاهش هزینه‌های شركت‌ها می‌شود و آنها می‌توانند بیشتر از قبل بر روی بخش تحقیقات و توسعه و بازاریابی‌شان تمركز كنند. این برون‌سپاری یك معادله كاملا منطقی است.» همین منطق كوانتا را تبدیل به مهم‌ترین شركت تولید كامپیوتر در جهان كرده است.» یکی از دلایلی که سبب شد این شرکت همواره از رقبای امریکایی‌اش پیش بماند این بود که برخلاف آنها تمرکزش را بر روی تولید محصولات مختلف نمی‌گذاشت. کار این شرکت تنها طراحی و تولید لپ‌تاپ بود و پس از سال‌ها کار تخصصی دیگر شرکتی نمی‌توانست به راحتی جای آن را بگیرد. خط تولید کوانتا به صورت شبانه‌روزی فعالیت دارد و مشغول ارائه خدمات به مشتریان بسیاری است که دارد. در آن سال‌ها که شرکت دل عمده‌ترین مشتری شرکت بود و نیمی از درآمد کوانتا را تامین می‌کرد، یک خط تولید ویژه در کوانتا تنها به این شرکت اختصاص داشت. در آن زمان می‌گفتند نقشی که دل در میان مشتریان لپ‌تاپ در امریکا دارد، کوانتا برای دل ایفا می‌کند.

هزاره رایانش ابری

لام در دهه 80 كه احساس كرد تغییراتی در بازار تكنولوژی در راه است، تصمیم گرفت حوزه كارش را تغییر دهد. در هزاره دوم، او همچنان تغییرات را مد نظر دارد و بر همین اساس كار شركت توسعه پیدا كرده است و وارد حوزه‌هایی فراتر از تولید لپ‌تاپ‌ شده است. سال 2011 كوانتا فعالیتش را در حوزه رایانش ابری (Cloud Computing) آغاز کرد. رایانش ابری به معنای دست‌یابی به منابع محاسباتی از طریق اینترنت است، در عمل به جای اینکه اطلاعات را بر روی هارد دیسک خود نگه دارید از سرویسی بر روی اینترنت به منظور برآوردن نیازهایی مشابه موارد مذکور استفاده می‌كنید.

بری لام مركز تحقیق و توسعه شركت را در دفتر مركزی كوانتا در تایوان احداث كرده است. در این مركز پروژه‌های مشترك بسیاری با موسسات بزرگ مانند ام‌آی‌تی، دانشگاه ملی تایوان و آكادمی سینیكا در تایپه انجام می‌شود. تمركز این پروژه‌ها بر روی طراحی و تولید محصولات نسل بعدی تكنولوژی است. كوانتا كامپیوتر حالا معادل كاركشتگی تایوانی در حوزه تكنولوژی‌های نوین به شمار می‌رود. برای همین است كه نام لام در تایوان به عنوان موسس و مدیر این شركت بسیار شناخته‌شده است. از سوی دیگر در جهان تكنولوژی یكی از عوامل توسعه و رشد تولید و استفاده از لپ‌تاپ را به همان پیش‌بینی لام مربوط می‌دانند. سرمایه‌گذاری و تمركز او بر روی این حوزه سبب شد تا سرعت رشد این محصول در اواخر دهه 90 میلادی رشد قابل توجهی داشته باشد.

بری لام یکی از چهره‌های شناخته‌شده صنعت در تایوان است، کسی که توانست با کوانتا نام این کشور را در بازار تکنولوژی به شهرت برساند. او در حاشیه جهان کسب‌وکار از حامیان اصلی هنر در این کشور محسوب می‌شود و علاوه بر حمایت‌های مادی، مجموعه‌ای از نقاشی و آثار هنری نفیس دارد. لام بزرگ‌ترین کلکسیونر آثار هنری چینی در جهان است. دفتر مرکزی شرکت او در تایپه گنجایش 7 هزار کارمند را دارد.