پسر مزرعه

پسر مزرعه

کلِی متیِل کارآفرین امریکایی است که به خاطر تبدیل شرکت غذای حیوانات خانگی لمز به یک تجارت پرسود چند میلیارد دلاری معروف است. متیِل در حال حاضر از سهام‌داران عمده شرکت Oovoo است و با 4.11 میلیارد دلار ثروت در رتبه 488 فهرست بلومبرگ قرار دارد.

منبع:آینده نگر

آدم ممكن است درس‌های زیادی از زندگی در مزرعه بیاموزد. به عنوان مثال می‌شود از پسری به نام كلِی نام برد، پسری متولد سال 1941 و بزرگ‌ترین فرزند بیل و هلن كه مالك یك مزرعه 40 هكتاری در پورتیج، شهری كوچك در شمال غربی ایالت اوهایو بودند. شاید اولین چیزی كه او در این محیط آموخت اخلاق كاری بود؛ برای پرورش محصولاتی مانند گندم و جو به نیرو و وقت زیادی نیاز است و هم‌زمان باید به فكر گرداندن دامداری و تولید لبنیات و گوشت بود. نكته بعد یادگیری كار گروهی بود. حتی یك مزرعه كوچك هم نیازمند این است كه همه عزمشان را جزم كنند و كاری را انجام دهند كه معمولا از پیش از طلوع تا پس از غروب آفتاب ادامه دارد. بزرگ‌ترین درس زندگی در چنین محیطی این است كه یك مزرعه فعال، كسب‌وكاری خانوادگی است و یك كسب‌وكار موفق نیازمند استراتژی قوی و برنامه‌ریزی دقیق است. جلسات در مورد نحوه اداره این كسب‌وكار معمولا شب‌ها و بر سر میز شام خانوادگی برگزار می‌شود.

كلی متیِل و خانواده‌اش سفری به آركانزاس داشتند تا به دیدن عموی بزرگش بروند كه علاوه بر مزرعه یك كارخانه چوب‌بری و یك كارگاه پنبه‌پا‌ك‌کنی را هم اداره می‌كرد. كلی در این سفر تنها 6 سال داشت اما دیدن ابزارآلاتی كه عمویش به كار گرفته بود تا كارها را برایشان آسان‌تر كند تاثیر زیادی بر روی او گذاشت. كلی در دوران تحصیل هم در درس و هم در ورزش ممتاز بود و در 16 سالگی و با بالاترین نمره‌ها از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد. او به دانشگاه اوهایوی شمالی رفت، اول در رشته مهندسی مكانیك مشغول به تحصیل شد اما عاقبت تغییر رشته داد تا لیسانسش را در رشته مدیریت كسب‌وكار بگیرد. سال 1962 فارغ‌التحصیل شد و ازدواج كرد و دیگر نوبت در پیش گرفتن شغلی جدی بود.

 فصل کار خارج از مزرعه

شركت ژنرال موتورز كلی را استخدام كرد تا به عنوان حسابدار این شركت در كارخانه‌ای واقع در تولدو (شهری در ایالت اوهایو) مشغول به كار شود. بعد از یك سال او این كار را رها كرد تا در یك موقعیت آموزش مدیریت در شركت كمپبل (شركت تولید محصولات غذایی كنسروی) در شهر ناپلئون همان ایالت مشغول به كار و آموزش شود. با پذیرش این موقعیت او توانست تجربه خوبی در حسابداری، خرید، انبارگردانی و مدیریت كسب كند. و مهم‌ترین نكته‌ای كه آموخت این بود كه زندگی كارمندی با روحیه‌اش سازگاری ندارد.

كلی سال 1970 شركت را ترك كرد و به عنوان كارمند شركت كوچكی در اوهایو كه غذای سگ تولید می‌كرد مشغول به كار شد. شركت لمز هفت كارمند داشت و درآمد سالانه‌اش تنها 500 هزار دلار بود. اما كلی با خودش كوله‌باری از درس‌هایی را به شركت برد كه در دوران كودكی و در مزرعه آموخته بود و این درس‌های تجربی را با دانش و تجربه‌ كسب‌وكار همراه كرد. با یاری روحیه كارآفرینانه كلی و نگاه تیزبینش شركت شروع به گسترش كار كرد و رفته‌رفته خط تولید رونقی بی‌سابقه گرفت. تنها 5 سال كار در این شركت كوچك ناشناس كافی بود كه او هم شركت را بالا بكشد و هم در سال 1975 نیمی از شركت را به قیمت 100 هزار دلار از آن خود كند. در سال 1980 او رئیس و مدیر اجرایی شركت لمز شد. دو سال بعد با مالك شركت یعنی پاول لمز به توافق رسید تا با پرداخت سالیانه 100 هزار دلار به صورت مادام‌العمر به او و همچنین اهدای یك ماشین كادیلاك، مالكیت شركت لمز را از او بگیرد. کلی از ابتدای کار با جدیت بر روی کیفیت محصولات، تحقیق و توسعه و پیدا کردن مشتریان بالقوه متمرکز شد. از جمله تلاش‌های او برای بازاریابی، شناسایی صاحبان حیوانات خانگی، فروشندگان محصولات مربوط به حیوانات خانگی و دام‌پزشکان بود. در تبلیغاتش او به مشتریان تضمین بازگشت صددرصدی پول خرید محصولات شرکت را در صورت نارضایتی آنها می‌داد و علاوه بر این یک بخش پشتیبانی دایر کرد که در آن به سوالات مشتریان در مورد حیوان خانگی‌شان پاسخ داده می‌شد، حتی اگر سوالات کاملا به حوزه تغذیه آنها هم مربوط نمی‌شد. او شبکه‌ توزیع قدرتمندی در سطح کشور به راه انداخت و پرداخت پول به فروشندگان ظرف یک ماه را تضمین کرد تا خیالشان راحت باشد که شرکت لمز بهترین محصولات را ارائه می‌دهد.

 پیش از کلی، بعد از کلی

لمز به شناخت کارمندانش شهره بود. او نام کارمندان، همسران و بچه‌هایشان را می‌دانست و همیشه برای شنیدن حرف‌ها و نگرانی‌ها آنها وقت می‌گذاشت. او با وجود اطمینانی که به تیمش داشت همیشه از کمک و راهنمایی متخصصان مختلف برای بهتر شدن و توسعه کار کمک می‌گرفت. یکی از مشاوران او تام مک‌لئود، از مدیران سابق شرکت پپسی بود. این نکات سبب شد تا شرکت لمز در بازار غذای حیوانات خانگی جایگاه محکمی پیدا کند و رشد سریعی در بازار داخلی و خارجی داشته باشد.

تا پایان قرن بیستم، با رهبری كلی شركت لمز تبدیل به تولیدكننده 5.7 درصد از خوراك حیوانات خانگی در امریکا شده بود و ركورد فروشش در سال 1999 به یك میلیارد دلار رسید. این همان سالی بود كه كلی شركت را با مبلغ 2.3 میلیارد دلار به شركت پراكتور و گمبل واگذار كرد. او در عرض 30 سال یك شركت كوچك را به یك شركت چند میلیارد دلاری تبدیل كرد كه همچنان نامی آشنا در صنعت خوراك حیوانات به شمار می‌رود.

اما كار كلی با فروش لمز به پایان نرسید. او با سرمایه‌ای بالغ بر 130 میلیون دلار مركزی برای كارآفرینی دایر كرد، مركز آیلرون كه بر روی تقویت استارت‌‌آپ‌ها و كسب‌وكارهای بسیاری تاثیرگذار بوده است. او در حال حاضر صاحب دومین كسب‌وكار چند میلیاردی‌اش شده. او را به عنوان بزرگ‌ترین سهام‌دار شركت OoVoo می‌شناسند، یكی از رقیبان كمتر شناخته‌شده اسكایپ و گوگل هنگ‌آوتس. این اپلیكیشن رایگان بیش از 100 میلیون نفر كاربر دارد. سال 2015 OoVoo ویدئوی هوشمندش را ارائه داد كه می‌تواند احساسات كاربری را كه در آن سوی مكالمه ویدئویی قرار دارد مانند خوشحالی، سردرگمی و... بر اساس علایمی كه چهره او نشان می‌دهند تشخیص دهد. او و خانواده‌اش چندین سازمان کمک‌های انسان‌دوستانه هم تاسیس کرده‌اند، بنیاد خانواده متیل یک سازمان غیرانتفاعی است که به کودکان و خانواده‌های نیازمند کمک می‌کند. سازمان گلن در شهر سنت جوزف مرکزی برای مادران مجرد و کودکان آنها است که با نظر مستقیم مری آن، همسر کلی تاسیس شد.

*بخش عمده این مطلب ترجمه‌ای است از گزارشی در مورد کلی متیل که در سایت برندینگ فور ریزالتس منتشر شده است.