استارت‌آپ‌های تولید خودروی الکتریکی به سختی فعالیت می‌کنند

استارت‌آپ‌های تولید خودروی الکتریکی به سختی فعالیت می‌کنند

کانو وسیله‌ای نقلیه با 4 چرخ است، اما برخلاف سدان و خودروهای اسپرت، عناصرش ربطی به‌سرعت و چابکی ندارد. بدنه تمام‌رنگی آن شبیه مینی‌بوس‌های فولکس‌واگن است. قسمت بالای این وسیله نقلیه، از ارتفاع شانه به بالا تقریباً تمام شیشه‌ای است. طول این وسیله کمی کمتر از تویوتا پریوس است، درحالی‌که فضای داخلی بیشتری دارد.

کانو، استارت آپ تولید خودروی الکتریکی و مستقر در کالیفرنیاست که به‌تازگی از اولین وسیله نقلیه خود رونمایی کرده است. این وسیله نقلیه برقی آینده‌نگر، مانند اتاق نشیمن موبایل طراحی‌شده است. سی‌ان‌ان گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.

طبق این گزارش، به گفته شرکت، این وسیله نقلیه ون مانند، به نام کانو، تنها با اشتراک در دسترس خواهد بود و به فروش نمی‌رسد.

طراحی کانو به این شکل است که نیازی به فضای لازم برای نگهداری یک موتور بزرگ و یک دستگاه خنک کننده ندارد. باتری‌ها در کف وسیله نقلیه قرار دارند و بدنه جعبه شکل کانو روی آن‌ها سوار شده است.

ریچارد کیم، طراح اصلی کانو در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از مکتب باوهاوس (the Bauhaus philosophy) برای طراحی این وسیله استفاده کردیم که مینیمالیسم و کارکرد محور است. (مکتب باوهاوس، مکتبی از طراحی است که در سال 1919 توسط والتر گروپیوس ایجاد شد. این مکتب به طراحی اشیا مبتنی بر کارکردگرایی و سادگی شناخته می‌شود.)

کانو وسیله‌ای نقلیه با 4 چرخ است، اما برخلاف سدان و خودروهای اسپرت، عناصرش ربطی به‌سرعت و چابکی ندارد. بدنه تمام‌رنگی آن شبیه مینی‌بوس‌های فولکس‌واگن است. قسمت بالای این وسیله نقلیه، از ارتفاع شانه به بالا تقریباً تمام شیشه‌ای است. طول این وسیله کمی کمتر از تویوتا پریوس است، درحالی‌که فضای داخلی بیشتری دارد.

در میان بنیان‌گذاران کانو، مدیرانی دیده می‌شوند که قبلاً در شرکت Faraday Future فعال بوده‌اند. Faraday Future هم استارت آپ تولید خودروی الکتریکی مستقر در کالیفرنیا است که سال 2004 تأسیس شد و هنوز در تلاش است تا اولین وسیله نقلیه تولیدی خود را عرضه کند.

استفان کراوز، بنیان‌گذار کانو سابقه مدیریت اجرایی در شرکت BMW و Faraday را داشته است. او گفت: این شرکت ابتدا توسط سه سرمایه‌گذار خصوصی تأمین مالی شد اما حالا سرمایه‌گذاران دیگری هم در شرکت حضور دارند.

 

*این ماشین

در داخل کانوی جدید، صندلی‌های عقب مانند مبل در امتداد پشت و طرفین چیده شده‌اند. حتی صندلی‌ها روی درهای عقب هم قرارگرفته‌اند. درهای کناری عقب ماشین مانند درهای خودروهای سنتی می‌چرخند به‌جای اینکه مثل مینی ون‌ها از کنار بازشوند.

در پشت صندلی‌های عقب، فضای حمل بار وجود دارد و می‌توان دوچرخه را روی آن سوار کرد. کانو دارای فرمان کاملاً الکترونیکی است. به این معنی که هیچ اتصال مکانیکی بین فرمان و چرخ‌های جلو وجود ندارد. به‌جایش فرمان از طریق سیم تا چرخ‌های وسیله نقلیه قرارگرفته است که این ماجرا باعث شده فضای کمتری را نسبت به دیگر خودروها اشغال کند. فرمان ماشین برخلاف فرمان ماشین‌های معمولی به شکل مستطیل طراحی‌شده است.

 

*مدل اشتراک

به‌جای فروش یا اجاره به مشتریان، کانو پیشنهاد اشتراک را مطرح می‌کند. مشترکین هزینه ماهیانه‌ای پرداخت می‌کنند. این پرداخت شامل هزینه ثبت‌نام، بیمه، تعمیر و نگهداری و هزینه شارژ می‌شود.

ایده به اشتراک گذاشتن، ایده‌ای است که قبلاً به‌صورت آزمایشی توسط شرکت‌های خودروهای لوکس مانند ولوو، پورشه و مرسدس بنز انجام ‌شده است.