استارت آپ ها علیه کرونا

استارت آپ ها علیه کرونا

معاونت علمی ریاست جمهوری کمپینی برای توسعه استارت آپ ها در حوزه مبارزه علیه کرونا راه‌اندازی کرده است

طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی تمامی کشورهای جهان درگیر شیوع بیماری کرونا شده‌اند و تاکنون چند میلیون نفر مبتلا و چند صد هزار نفر جانشان را ازدست‌داده‌اند. همچنین ویروس کرونا سایه سنگین خود را بر اقتصاد جهانی هم فرو انداخته و بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و غیر توسعه‌یافته حالا با چالش‌های اقتصادی بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اما در کنار تبعات منفی کرونا فرصتی برای تغییرات مهم در بسیاری از کشورها ازجمله ایران به وجود آورد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها «رشد زندگی آنلاین» و «دیجیتال» بود. کرونا باعث شده که از خرید سوپرمارکت گرفته تا خدمات پزشکی، ورزش و... آنلاین شوند و همین موضوع بستر مناسبی برای رشد تعداد زیادی از استارت آپ ها به‌خصوص در حوزه خدمات را فراهم کرده است.

دراین‌بین معاونت علمی ریاست جمهوری هم کمپینی برای توسعه استارت آپ ها در حوزه مبارزه علیه کرونا راه‌اندازی کرده است که « کرونا پلاس» نام دارد و تا آخر نیمه اردیبهشت طبق اعلام معاونت علمی ریاست جمهوری بیش از 240 استارت آپ در این کمپین پذیرفته‌شده‌اند. استارت آپ هایی که در حوزه‌های سلامت آنلاین، ورزش آنلاین، آموزش آنلاین، سرگرمی و توریسم آنلاین، تولید محتوای آنلاین، نوآوری اجتماعی، فروشگاه‌های آنلاین و مسئولیت اجتماعی، حمل‌ونقل کالا، ایده و ابتکارات فعالیت می‌کنند. سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ایران و رئیس بنیاد ملی نخبگان در اینستاگرام خود درباره این کمپین نوشته است:« پویش کرونا پلاس؛ در کنار تأمین تجهیزات پزشکی، کیت، ماسک و دارو و همزمان با اوج‌گیری کرونا در اسفندماه، کسب‌وکارهای نوپا و آنلاین شروع به ارائه خدمات گسترده در حوزه‌های مختلفی مانند سلامت آنلاین، ورزش، آموزش آنلاین، دورکاری، تولید محتوا، سرگرمی و گردشگری آنلاین، فروشگاه‌های آنلاین، حمل‌ونقل، نواری‌های اجتماعی آنلاین و ارائه راه‌حل‌های فناورانه برای حوزه تندرستی کردند. توسعه این پلتفرم‌ها باعث شد، بخش زیادی از نیاز‌های مردم در دوران کرونا و در خانه بمانیم برای پاسخ به اوقات فراغت و نیاز‌های روزمره از طریق پلتفرم‌های فضای مجازی پاسخ داده شود. با توجه به این روند، معاونت علمی و فناوری فراخوان پویش کروناپلاس ویژه کسب‌وکارهای آنلاین و استارت‌آپ ها راه‌اندازی کرد تا به‌واسطه آن بتواند در دوران کرونا از ظرفیت‏های این زیست‏ بوم استفاده کند.»

به گفته او در این پویش تاکنون حدود ۶۰۰ طرح مختلف توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و کسب‌وکارهای اینترنتی مختلف اخذشده که بیش از ۴۰۰ طرح ارزیابی‌شده‌اند و حدود ۲۴۰ طرح برای انواع حمایت‌ها مورد تأیید قرارگرفته‌اند و درنهایت برای ۱۳۰ طرح تاکنون حمایت مالی به مبلغ حدود ۸ میلیارد تومان برای توسعه بازار، محصول و یا زیرساخت تخصیص داده‌شده است. برای استفاده از خدمات کمپین متقاضیان می‌توانند تا 10 خرداد با مراجعه به سایت کرونا پلاس ثبت‌نام کرده و منتظر پاسخ معاونت علمی ریاست جمهوری باشند.

همچنین مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری پرویز کرمی گفته است:« تاکنون شاهد مشارکت ۵۰ درصدی فعالان حوزه سلامت آنلاین به‌عنوان پیشتازان پویش کرونا پلاس بوده‌ایم. همچنین فعالان حوزه‌ فروشگاه‌های آنلاین و مسئولیت اجتماعی با ثبت ۱۷ درصدی مشارکت در جایگاه دوم ثبت‌نام‌ها قرار دارند. رتبه سوم مشارکت هم مربوط به حوزه آموزش آنلاین با ۱۱ درصد است. حوزه‌های نوآوری اجتماعی، تولید محتوای آنلاین، ایده ابتکارات، ورزش آنلاین، حمل‌ونقل آنلاین و سرگرمی و توریسم آنلاین نیز در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.»