جایگزین اوبر به میدان می‌آید

جایگزین اوبر به میدان می‌آید

استارت‌آپ Alto مستقر در دالاس خود را آماده می‌کند تا اواخر اکتبر به کالیفرنیا برود. این استارت‌آپ در ژانویه 2019 شروع به کار کرد و رانندگان خود را به‌عنوان کارمند طبقه‌بندی کرده است، کاری که اوبر و لیفت مدت طولانی است علیه آن مبارزه می‌کنند، زیرا در این صورت باید مزایای خاصی به آنها ارائه دهند.

با صدها هزار راننده اوبر و لیفت که در کالیفرنیا با آینده نامشخصی روبه‌رو هستند، استارت‌آپ‌هایی به وجود آمده‌اند که امیدوارند که بتوانند فرصتی جایگزین برای دو غول اوبر و لیفت باشند پیدا کنند. سی‌ان‌ان گزارشی از وضعیت اوبر و لیفت و استارت‌آپ‌های جایگزین آنها منتشر کرده است.

طبق این گزارش، اوبر و لیفت که با آنها مانند پیمانکاران مستقل برخورد می‌شود و ناوگان عظیمی از رانندگان را به وجود آورده‌اند، درگیر یک نبرد حقوقی داغ بر سر نحوه طبقه‌بندی رانندگانشان در این ایالت شده‌اند. هر دو هم به‌تازگی تهدید کرده‌اند به‌جای اینکه مطابق دستور دادگاه برای طبقه‌بندی رانندگان خود به‌عنوان کارمند عمل کنند، خدماتشان را در این ایالت تعطیل خواهند کرد.

آینده این کارگران نامشخص است، اما از تاریخ اول ژانویه باید طبقه‌بندی جدید کارگران مشخص شود. در اواخر ماه اوت، به شرکت‌های سواری مهلت داده شد تا با قانون منطبق شوند، اما آنها همچنان به مبارزه با سیستم‌عامل جدید و طبقه‌بندی کارگران اعتراض دارند. اوبر و لیفت از رأی‌گیری ماه نوامبر حمایت می‌کنند و می‌خواهند که از این قانون معاف شوند.

اما درعین‌حال، برخی استارت‌آپ‌ها فرصتی برای نشان دادن مدل‌های جایگزین این غول سواری پیداکرده‌اند. یکی از این راه‌ها این است که مثلاً رانندگان وضعیت را کنترل می‌کنند و  تعیین می‌کنند که چگونه و به چه کسی خدمات ارائه دهند.

 

*توانمندسازی کارگران گیگ به‌عنوان صاحبان مشاغل کوچک

به نظر می‌رسد که قصد همه توانمندسازی کارگران گیگ (پیمانکاران مستقل، کارگران بستر آنلاین، کارگران شرکت‌های پیمانکاری، کارگران داوطلب و کارگران موقت) است.

این ماجرا نوید برنامه جدید توسط استارت‌آپ Dumpling در سیاتل است. این استارت‌آپ سال 2018 راه‌اندازی شد. هدف او ایجاد جایگزین برای خدمات تحویل مواد غذایی درخواستی مانند Instacart بود.

اکنون علاوه بر مواد غذایی، استارت‌آپ Dumpling 10 میلیون دلار بودجه ازجمله 6.5 میلیون دلار از ابتدای شروع کرونا جمع‌آوری کرده است. این استارت‌آپ می‌خواهند یک برنامه جداگانه به نام Dumpling Drive راه‌اندازی کند.

در کالیفرنیا علاقه زیادی به جایگزین کردن استارت‌آپ‌های قدیمی ایجادشده است. استارت‌آپ Drive هم‌اکنون در سراسر امریکا در دسترس است و 60 روز اول برای رانندگانی که می‌خواهند در پلت فرم آن کار کنند، بدون هزینه است. بعدازآن هرماه هزینه 20 دلار برای ثبت‌نام وجود دارد.

درحالی‌که اوبر و لیفت بیشتر روی مصرف‌کنندگان متمرکز هستند، مثل توانایی سوارشدن در هرلحظه، اما استارت‌آپ Drive قصد دارد به رانندگان کمک کند که وضعیت بهتری داشته باشند. در این استارت‌آپ بخش‌هایی با عنوان سواری برنامه‌ریزی‌شده، مانند رفت‌وآمد روزانه، قرارها و موارد دیگر در نظر گرفته‌شده است.

کارگران Drive قیمت‌های خود را تعیین و به‌طور مستقیم در پایگاه‌هایی به مشتری‌ها اعلام می‌کنند. به رانندگان یک کد شناسایی اختصاصی داده‌شده است که می‌توانند آن را به مسافران بالقوه بدهند. اگر مشتری بخواهد از طریق Drive، سفر خود را رزرو کند، وارد برنامه می‌شود و کد موردنظر را وارد می‌کند. به‌این‌ترتیب مسافر به‌طور مستقیم به راننده خاص و برنامه‌ریزی‌شده وصل می‌شود.

 

*جایگزین دیگر درراه است

در طرف مقابل استارت‌آپ Alto مستقر در دالاس هم خود را آماده می‌کند تا اواخر اکتبر به کالیفرنیا برود. این استارت‌آپ در ژانویه 2019 شروع به کار کرد و رانندگان خود را به‌عنوان کارمند طبقه‌بندی کرده است، کاری که اوبر و لیفت مدت طولانی است علیه آن مبارزه می‌کنند، زیرا در این صورت باید مزایای خاصی به آنها ارائه دهند.

استارت‌آپ Alto خدمات ارائه لوکس و مجلل و متمرکز بر مهمانی‌ها ارائه می‌دهد. کارمندان این شرکت که درواقع رانندگان هستند، اثرانگشت دارند و وسایل نقلیه متعلق به شرکت را هدایت می‌کنند و به‌طور منظم باید کنترل و تمیز باشند. Alto مزایای دیگری هم دارد به‌طور مثال مزایای بهداشت و درمان و دستمزد ساعتی به رانندگانش می‌پردازد.