هر سازمانی نیازمند سازمان دهی است

هر سازمانی نیازمند سازمان دهی است

هم اکنون تمرکز اصلی شرکت فرگل بر سه محور کمک به شرکت های تولیدی در زمینه بهبود محصولات موجود و طراحی و بازارگذاری محصولات جدید، مشاوره در امور بازاریابی و تحقیقات بازار و همکاری در برنامه های آموزش تخصصی مدیران و کارشناسان است.

«یک برنامه کاری دقیق لازمه شروع هر مجموعه است. توجه به امور مالی در شروع کار و توانایی جذب سرمایه در مواقع لازم از نکات کلیدی در موفقیت هرکارآفرینی است.» فرخ ملیحی فارغ التحصیل سال 1354 رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف است. او به گفته خودش در سال 1350 به همراه تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دبیرستان البرز به دانشگاه صنعتی شریف راه یافت و پس از آن کارشناسی ارشد را هم در رشته مهندسی برق و انرژی در سال 1356 اخذ کرد و بعد برای ادامه تحصیل به دانشگاه کارنگی ملون پیتسبورگ امریکا رفت و در رشته شیمی با گرایش علوم پلیمر در سال 1358 فارغ التحصیل شد.» او در گفت و گو با سایت کارآفرینی دانشگاه شریف گفته است که دوره کارشناسی ارشد نقش مهمی در روند تحصیل و زندگی اش داشته است:« دوره کارشناسی ارشد برای من یک  دوره ی تغییر و تحول بود و به تدریج از رشته مهندسی برق وارد مهندسی شیمی با تخصص پلیمر و علوم شیمی سطح شدم. تجربه کاری و حرفه ای من در 25 سال اخیر در زمینه صنایع پتروشیمی با تمرکز بر بخش تحقیق و توسعه در صنعت رنگ و صنایع شوینده و بهداشتی از همین نقطه شروع شد و ادامه پیدا کرد.»

ملیحی با پایان تحصیل به مدت 4 سال به عنوان محقق در بخش تحقیقات در صنایع تولید رنگ شرکت Glidden Coatings and Resins  که تولید کننده رنگ های خانگی و صنعتی است درایالت اوهایو امریکا کار کرد، دورانی که خودش گفته است تجربه پرباری برایش به همراه داشته. « مسئولیت کاری در این شرکت بیشتر در زمینه بررسی خواص فیزیکی و کیفیت پلیمرها و پیگمان های مختلف بود و در تهیه بیش از 10 مقاله علمی که در نشریات ICI در صنعت رنگ منتشر شد، مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت نتیجه کار در مرکز تحقیقات شرکت معتبر تخصصی در صنعت رنگ و فناوری پلیمرها چاپ و در کنفرانس های مختلف بین المللی ارائه شد.»

علاوه بر کار در شرکت های تولیدکننده رنگ، ملیحی از حضور در صنایع شوینده و بهداشتی هم بسیار آموخت. او در سال 1363 به عنوان محقق ارشد در بخش تحقیقات و سپس به عنوان مدیر بخش توسعه محصولات شوینده شرکت Colgate- Palmolive (در ایالت نیوجرسی ) مشغول به کار شد و 10 سال در این حوزه فعالیت کرد. ملیحی درگفت و گویی درباره این سال ها گفته است:« این دوره 10 ساله ( 72 -1363 ) و همکاری با تیم کاری مهندسی و بازاریابی بین المللی تجربه ی بسیار خوبی در زمینه تحقیقات کاربردی و مدیریت فرایند طرح و توسعه محصولات برای من به همراه داشت. طراحی و بازارگذاری چندین محصول و ثبت 5 اختراع در آمریکا حاصل کار در این دوره بود. درحقیقت تجربه مفید در زمینه فناورى و بازاریابی محصولات شوینده و بهداشتی که بازار جهانی وسیعی دارند، کسب کردم.»

پس از کسب تخصص و تجربه حرفه ای بسیار در امریکا فرخ ملیحی سال 1372 به ایران برگشت.« بازگشت من مصادف با سال های پس از پایان جنگ و شروع تغییر و تحولات اقتصادی در ایران برای بازسازی کشور بود. سال 1374 با کمک چند تن از دوستانم شرکت فرگل را در زمینه تحقیقات راه اندازی کردیم.» فعالیت عمده این شرکت در بخش های مشاوره مدیریت، طرح و توسعه محصولات، اجرای طرح های تحقیقاتی و آموزش و مشاوره به صنایع شیمیایی است. همکاری این شرکت بیشتر با صنایع شیمیایی با تمرکز بر صنعت شوینده و بهداشتی است که صنعایع پویا و فعالی در سطح کشور محسوب می شوند. صنایعی که به اعتقاد ملیحی جزو صنایع پیشرو کشور محسوب می شوند:« در کشور ما از سال 1340 شرکت های بزرگ و فعالی در این صنعت تأسیس شده است و می توان گفت در این بخش عمده دانش فنی را جذب کرده اند و حرفی برای گفتن داریم. ما در این چند دهه فعالیت در صنعت شوینده و بهداشتی فناورى را جذب کرده ایم و حتی در بعضی موارد توانسته ایم بهبود هایی را هم در طراحی محصولات و فرایند تولید حاصل کنیم. البته فضای فعالیت صنایع شوینده و شیمیایی هنوز به طور کامل رقابتی نیست و بخش هایی از این صنعت حتی در سال های اخیر از یارانه های دولتی بهره مند بوده اند و این امر باعث شده که بخش هایی از فعالیت تخصصی صنایع از جمله واحدهای تحقیقاتی و بخش بازاریابی کمتر توسعه یابند و فعالیت محدودی داشته باشند.»

هم اکنون تمرکز اصلی شرکت فرگل بر سه محور کمک به شرکت های تولیدی در زمینه بهبود محصولات موجود و طراحی و بازارگذاری محصولات جدید، مشاوره در امور بازاریابی و تحقیقات بازار و همکاری در برنامه های آموزش تخصصی مدیران و کارشناسان است. در واقع هدفگذاری این شرکت تحقیقاتی بر ارتقاى بهره وری، کارایی و اثربخشی شرکت های تولیدی که هنوز مراکز تخصصی تحقیقات و یا واحدهای بازاریابی توسعه یافته ندارند، استوار است. آن ها کمک می کنند شرکت ها با توسعه محصولات جدید و بهبود کیفیت محصولات موجودشان بتوانند در بازارهای داخلی و بین المللی بهترین اثرگذاری را داشته باشند و بتوانند با شرکت های دیگر رقابت کنند.در واقع هدف آن ها انتقال دانش فنی و مهارت ها و روش های نوین کاری است تا شرکت ها کیفیت محصولات و سطح فرایند تولید خود را ارتقا بخشند. ملیحی و دوستانش در شرکت تحقیقاتی فرگل در سال های گذشته با تحقیقات گسترده توانسته اند 30 مقاله تولید و محصولات جدیدی را با سرمایه گذاری شرکت های دیگر و گروه های صنعتی تولید و روانه بازار کنند. از جمله طرح های تکمیل شده گروه تحقیقات فرگل می توان به طراحی و بازارگذاری پودر برای بهبود قدرت سفیدکنندگی ماشین لباسشویی بر پایه فناورى جدید در سال 1375، مایعات ظرفشویی جدید با پاک کنندگی بهتر و هم سازگاری بیشتر برای پوست، پاک کننده های مختلف برای نظافت و جرم زدایی سطوح مختلف خانگی، مایعات نرم کننده لباس و مایعات لباسشویی مخصوص شستشوی پارچه های رنگی اشاره کرد. « سعی ما بر این است درصنایع شوینده با استفاده از فناورى جدید در طرح و توسعه محصولات بتوانیم فاصله دست کم یکساله در حضور بازار با رقبا ایجاد کنیم تا در طول یک سال آن محصول جدید وارد بازار شود و نام تجاری اش در بازار جا بیفتد و سهم مناسبی از بازار را به خود اختصاص دهد.»

او معتقد است ضعف ساختاری سازمان ها در حال حاضر بزرگترین چالش صنایع در کشور است. «مدیریت صحیح و علمی بیش از هر زمان در احیا و رشد سازمان ها نقش کلیدی دارد. سازمان ها اگر بخواهند خدمات و وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهند و در بازارهای بین المللی رقابت کنند باید راه و روش و ساختار خود را تغییر دهند. با یک تفکر نظام مند و برنامه ریزی بلندمدت باید سازمان ها را اداره کرد.»

ملیحی با 5 اختراع بین المللی ثبت شده در زمینه طراحی محصولات شوینده و فرایند تولید این محصولات به نام خود به عنوان یکی از کارشناسان بین المللی صنعت شوینده و بهداشتی شناخته می شود.خود او در گفت و گو با سایت کارآفرینی دانشگاه شریف گفته است:« در شرکت های بین المللی ثبت اختراع از معیارهای مهم در ارزیابی واحدهای تحقیقات و قدرت نوآوری سازمان هاست. در صنایع شوینده هر سال بیش از 2000 اختراع در سطح بین المللی ثبت می شود. شرکت های بین المللی با ثبت اختراعات خود مزیت رقابتی ایجاد و از دانش فنی و نتایج تحقیقات شرکت محافظت می کنند.»

یکی از ویژگی های مهم فرخ ملیحی در مدیریت مجموعه فرگل نگاه ویژه اش به بهره گیری از دانش روز است، اما چگونه این مهم رخ می دهد؟ او در گفت و گو با یکی از سایت های تخصصی صنعت شوینده در این باره می گوید:« در گروه تحقیقات فرگل اطلاعات مورد نیاز از طریق ارتباطات ملی و بین المللی با صنایع شوینده، نشریات علمی و اینترنت کسب می شود. سعی می شود تا با حضور در کنگره های مهم اطلاعات روز را کسب کنیم و با جامعه علمی دنیا در ارتباط باشیم و تبادل نظر کنیم. در جریان انتشار مقالات و کتاب های جدید در سطح بین المللی هستیم. نهایتاً این اطلاعات را از طریق سمینارهای داخلی و کارگاه های آموزشی به مدیران و کارشناسان صنعت ارائه می دهیم. همچنین ارتباطاتی که در داخل کشور بین تولید کنندگان وجود دارد، مدیران و کارشناسانی که در این صنعت فعالند و دانشگاه هایی که کارهای مربوط به این صنعت را انجام می دهند می توانند منابع مفیدی برای تبادل اطلاعات باشند. البته متأسفانه ما هنوز در ایران دانشگاهی نداریم که توجه خاصی به صنعت شوینده داشته باشد. در سال های اخیر کم و بیش پروژه هایی به طور پراکنده در دانشگاه های مختلف انجام شده است. به طور مثال چند پروژه به طور مقطعی در دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف و دانشکده علوم دانشگاه تهران انجام شد. بخشی از مشکل به ارتباط ضعیف صنعت و دانشگاه مربوط می شود که هنوز از انسجام کافی برخوردار نیست. در کشورهای اروپایی، امریکا و ژاپن دانشکده های شیمی یا مهندسی شیمی فعالیت های تحقیقاتی متمرکز بر صنایع شوینده دارند.»
او می گوید اگر بخواهد عوامل اصلی در تعریف کارآفرینی را بیان کند شامل خلاقیت و نوآوری، جمع آوری منابع لازم و سازماندهی یک بنگاه اقتصادی و استفاده از یک فرصت برای موفقیت اقتصادی در شرایط مبهم و خطرپذیر می شود. او در یکی مصاحبه هایش گفته است:« فرد کارآفرین باید ابتدا هدف کار را به صورت دقیق و شفاف با توجه به نیازها و امکانات تنظیم و به جزئیات کاش را تعیین کند. فرد کارآفرین باید خود نمونه و الگوی کاری باشد و از اعتبار و اعتماد شرکا و همکارانش برخوردار باشد. کارآفرین باید نظم و انظباط کاری داشته و اولویت ها را خوب تشخیص دهد. پشتکار و قدرت ریسک پذیری هم بسیار مهم است. همچنین یک کارآفرین باید کار را به انتها برساند.»