خلبانی از پشت میز

خلبانی از پشت میز

هدف استارت‌آپ Aquiline کمک به هزاران اپراتور جدید برای استفاده از پهپاد ها است که گفته می‌شود اکثر آنها خلبانان سابق شرکت‌های هواپیمایی هستند.

با اخراج گسترده کارمندان شرکت‌های هواپیمایی در ایالات‌متحده در پاییز امسال، میشل بیشاپ، خلبان هواپیمایی مسافربری پیش‌بینی می‌کند که خلبانانی مانند او به‌زودی دیگر کار ثابت نخواهند داشت. آنها باید شروع به یادگیری در حوزه‌های دیگر را آغاز کنند. سی‌ان‌ان در گزارشی به استارت‌های جدید پروازی پرداخته است.

بیشاپ که بیش از 20 سال به‌عنوان خلبان هواپیما کارکرده است به سی‌ان‌ان گفت: من فقط سعی می‌کنم تا می‌توانم پرواز کنم، من پرواز را خیلی دوست دارم.

در مدت‌زمانی که او از کار، دور شده بود، ساعت‌ها لیست‌های لیکندین و سایر سایت‌های شغلی را مرور کرد تا مجبور نباشد تمام‌روز را پشت میز بگذارند. یک فرصت شغلی در این میان، توجه او را جلب کرد: خلبانی هواپیماهای بدون سرنشین.

استارت‌آپ پهپاد Aquiline، می‌خواهد اقتصاد گیگ را برای اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین ایجاد کند. این استارت‌آپ متعهد شده است که تا حدود دو ماه دیگر، یک برنامه ساده تلفن هوشمند ارائه دهد تا هرکسی که مجوز دارد بتواند به‌عنوان شغل کوتاه‌مدت از آن استفاده کند. این برنامه می‌تواند برای گرفتن فیلم‌های هوایی در عروسی گرفته تا عکس‌برداری از پل‌ها و جاده‌ها برای بخش دولتی مورد استفاده قرار بگیرد.

اساساً این استارت‌آپ می‌خواهد مانند اوبر و لیفت باشد. بنیان‌گذار آن باری الکساندر پیش‌بینی می‌کند که هزاران خلبان هواپیمایی به اپراتورهای مجاز هواپیماهای بدون سرنشین تبدیل خواهند شد.

در حال حاضر اپراتورهای مجاز هواپیماهای بدون سرنشین بسیار اندک هستند، کمتر از 200 هزار نفر از آنها در ایالات‌متحده زندگی می‌کنند. از سال 2016، اداره هواپیمایی فدرال، اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین را ملزم به دریافت گواهینامه کرده است.

هدف استارت‌آپ Aquiline کمک به هزاران اپراتور جدید برای استفاده از پهپاد ها است که گفته می‌شود اکثر آنها خلبانان سابق شرکت‌های هواپیمایی هستند.

این شرکت برنامه صدور مجوزها به نام «پرواز به آینده» را با برگزاری کلاس‌های مجازی از اول سپتامبر آغاز کرد. هرکسی می‌تواند در این برنامه آموزشی 6 تا 8 هفته‌ای با پرداخت هزار دلار ثبت‌نام کند. یک دوره 800 دلاری جداگانه هم برای خلبانانی که قبلاً اصطلاحات هوانوردی را بلد هستند و به مقررات و نظارت بر آسمان مسلط هستند، در نظر گرفته است.

بااین‌حال، آزمون صدور گواهی‌نامه خلبانی هواپیمای بدون سرنشین آسان نیست، اما برنامه‌های آموزشی آنلاین وجود دارد که هزینه کمتری نسبت به پیشنهاد Aquiline ارائه می‌دهند.

آن‌طور که مدیرعامل Aquiline اعلام کرده در حال حاضر بیش از 1500 نفر از عموم مردم به همراه 2000 خلبان ازجمله بیشاپ در این برنامه آموزشی شرکت کرده‌اند.

بیشاپ به سی‌ان‌ان گفت من هیچی از هواپیماهای بدون سرنشین نمی‌دانم، اما اگر قرار باشد دیگر نتوانم پرواز کنم، باید فرصتی جدید پیدا کنم و چیز جدید یاد بگیرم.

طی سال‌های اخیر محبوبیت پهپادها افزایش‌یافته است. از پهپادها برای بازاریابی استفاده می‌شود. حتی برای خدمات پلیس، کمک به مأموریت‌های امدادرسانی در اتفاقات ناگوار یا نظارت بر پیشرفت ساخت‌وساز می‌توان از آنها استفاده کرد.

اما دیدن پهپاد در نزدیکی خانه، منظره معمولی نیست. دولت و بسیاری از شهروندان ایالات‌متحده نسبت به پتانسیل استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای جاسوسی نگران هستند.

مطالعه‌ای که سال 2017 انجام شد، نشان داد که بیش از نیمی از آمریکایی‌ها اجازه نمی‌دهند که پهپاد در نزدیکی خانه‌هایشان فعالیت کند.