کدام ایده ارزش دنبال کردن دارد؟

کدام ایده ارزش دنبال کردن دارد؟

در بیشتر موارد، افراد از اینکه ایده مناسب است یا خیر، به طور کامل اطمینان پیدا نمی کنند.

کارآفرینان از خلاق ترین اقشار جامعه اند و تردیدی در این نیست. ایده های بسیاری آزموده می شود، مرزهای بسیاری تغییر می کند و  گره های بسیاری هم توسط کارآفرینان گشوده و راه حل های خوبی ارائه شده است. به همین دلیل ممکن است فکر کنید هر ایده ای ارزش دنبال کردن دارد و تنها لازم است کار را شروع کنید. اما چطور باید بدانید یک ایده ارزش دنبال کردن دارد و می تواند بازار و زندگی اجتماعی مردم را تغییر دهد؟ چطور باید یک ایده استارت آپی را ارزیابی کرد؟ معیارهای بسیاری در این باره وجود دارد. ارزیابی ایده استارت آپی یک فرایند پیچیده است و ممکن است سال ها طول بکشد. اما می توان با انجام چند گام ساده مسیر را راحت تر پیمود و مطمئن شد که ایده تا چه اندازه ظرفیت موفقیت دارد. eu-startup در مطلبی به 4 اقدام پرداخته که به ارزیابی ایده استارت آپی کمک می کند.

جنس ایده

آیا ایده شما پاسخی به نیاز بازار است یا اینکه تاکنون هیچ کس این ایده را مطرح نکرده است؟ آیا ایده شما انقلابی است که باید با اجرای آن مردم را قانع کنید از شما چیزی بخرند یا با شما همکاری کنند؟ به طور حتم تا امروز درباره این دو سناریو در محیط کسب وکار شنیده اید، یعنی کشش بازار و فشار فناوری. یک سناریوی دیگر هم وجود دارد که به آن می گویند ترکیبی و مشکلی هم ندارد. یعنی یک ایده هم بازار پرکششی دارد و هم فناوری عامل پیدایش آن است. در سال های اخیر بیشتر ایده ها از جنس ترکیبی بودند یعنی هم بازار آن را می خواست و هم به کمک فناوری اجرا می شدند. به هرحال، جنس ایده هرچه هست، گام بعدی فهمیدن این است که چه عاملی باعث می شود این ایده را دنبال کنید. چه فرصت بی همتایی در اجرای این ایده وجود دارد. به این پرسش ها  پاسخ دهید تا به طور مشخص بدانید در کجا ایستاده اید.

بررسی بازار

با  بخش بندی بازار کار را ادامه دهید و به طور مشخص به پاسخ این پرسش برسید که ایده یا فناوری مورد نظر شما می تواند چه خدمتی به کاربران بالقوه عرضه کند. ضروری است که فرایند ارزیابی ایده را با تمرکز بر مشتریان ادامه دهید. گام بعدی، ارزیابی اولیه بازار است و اینکه بازخوردهای مشتریان را جمع کنید، با ذائقه کاربران آشنا شوید و برگروه های هدف تمرکز کنید. بر تحقیقات کیفی تمرکز کنید و با مردم حرف بزنید نه اینکه نظرسنجی کنید. این یک گام ضروری برای ارزیابی ایده شماست و اینکه بدانید ایده شما برای اجرا در این بازار مناسب است.  

انتخاب بازار

گام بعدی در بین اولویت هایی که مطرح کردیم، انتخاب یک بخش از بازار برای اجرای ایده است. بخشی که باید در مرحله نخست بر آن تمرکز کنید. آیا در منابع و زمان محدودیت دارید؟ اگر پاسخ مثبت است باید در یک بخش از بازار تمرکز کنید و تلاش کنید در همین بازار کوچک ایده را راه بیندازید تا زمانی که برای ورود به دیگر بازارها آماده شوید. در مرحله بعد باید اندازه همه بازارهای موجود را تخمین بزنید. این تمرین کمک می کند دانش گروه شما درباره بازار افزایش پیدا کند و می فهمید چه گزینه هایی برای هر بازاری جذاب تر است.

آزمودن و شبکه سازی

وقتی به اعتماد به نفس کافی رسیدید و نمونه ای از محصول را تولید کردید، نوبت به آزمون محصول می رسد. راه های بسیاری برای آزمایش محصول وجود دارد. می توانید از خدمات پارک های علم و فناوری، تسهیل گران، مراکز نوآوری و دیگر همکاران در اکوسیستم استفاده کنید. پلتفرم های بسیاری برای آزمایش ظرفیت های ایده ایجاد شده است. سازمان هایی وجود دارد که صدها ایده و استارت اپ را بررسی می کنند و می تواند شما را راهنمایی کنند.  هر روشی را که خواستید انتخاب کنید اما مطمئن شوید که در این مسیر شبکه ارتباطات خود را هم می سازید. با دیگر بنیانگذاران استارت آپ، ناظران اکوسیستم، متخصصان، دانشمندان، اساتید دانشگاه و مدیران ارتباط بگیرید. این افراد می توانند از شما در مراحل مختلف حمایت کنند.

درک این موضوع که آیا ایده من مناسب اجراست، کار ساده ای نیست. در بیشتر موارد، افراد از اینکه ایده مناسب است یا خیر، به طور کامل اطمینان پیدا نمی کنند. اینکه از مردم درباره ایده بپرسید و همه مراحلی که به آن اشاره کردیم را طی کنید، به شما اعتماد به نفس می دهد تا کار را دنبال کنید اما هیچ نتیجه قطعی ندارد. در بیشتر مواقع باید به غریزه تان اعتماد کنید. غریزه، یکی از بهترین راهنمایان شماست.