مرکز نوآوری و تحول دیجیتال

مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران در شهریورماه 1399 فعالیت خود را به آغاز کرد.
این مرکز با هدف فرهنگ‌سازی، ترویج نوآوری، مهارت‌افزایی، تسهیلگری و رفع موانع کسب‌وکار و همچنین ایجاد ارتباط میان کسب‌وکارهای اقتصادی اتاق بازرگانی و اکوسیستم نوآوری کشور تأسیس شد.
در این مرکز سعی داریم با بهره‌گیری از ابزارهایی از قبیل ارائه مشاوره‌های میز خدمت و تسهیلگری و رشد، نقش سازنده ای در فضای کسب و کار کشور ایفا نموده و با کمک به سیاست‌گذاری و تدوین دستورالعمل‌ها بر اساس قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار در راستای حمایت از تولید دانش‌بنیان، یکسوسازی نیازهای بازار و تحقیق و توسعه علمی، از محصولات و تولیدات دانش‌بنیان حمایت کنیم. این مرکز در صدد است با آموزش و مهارت‌افزایی نیروی انسانی، فرهنگ‌سازی و نفوذ فناوری نقشی سازنده در فضای کسب‌وکار ایفا کند.
با وجود آنکه جامعه هدف این مرکز صنایع بزرگ، شرکت‌های فناور و نوآور، دانش‌بنیان‌ها، شتابدهنده‌ها، استارت‌آپ‌ها و... هستند، کسب‌وکارهای عضو اتاق تهران همواره در دریافت خدمات این مرکز از اولویت ویژه‌ای برخوردار هستند.

اخبار و تازه ها

1403/02/09 10:31

تقویت توان رقابت در جهان فناوری

نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و اتاق‌های بازرگانی مشترک در نشستی با مدیران ارشد وزارت علوم و پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه زیست‌بوم فناوری کشور گفتند. در این نشست که به همت مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران برگزار شده بود، اهداف و ماموریت‌های ایجاد پارک علم و فناوری بین‌المللی برای توسعه صادرات محصولات های‌تک و فناورانه تشریح شد.

ادامه مطلب

سوالات متداول

پاسخ ناشناس:
باتوجه به دستورالعمل ماده 22 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان، و نیز بر اساس راهنمای اعطای معافیت های گمرکی مصوب کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان، در موارد زیر شرکت های دانش بنیان می توانند از معافیت های گمرکی استفاده نمایند:

کالای دانش بنیان برای مهندسی معکوس
کالا و قطعات برای ساخت کالای دانش بنیان تا حد نمونه اولیه و پایلوت
تجهیزات آزمایشگاهی، تست و کنترل کیفیت
ماشین آلات خط تولید برای کالاهای دانش بنیان

پاسخ ناشناس:
حقوق ورودي شامل حقوق گمركي معادل چهار درصد (4%) ارزش گمركي كالا به اضافه سود بازرگاني كه توسط هيأت وزيران تعيين مي گردد به علاوه وجوهي كه به موجب قانون، گمرك مسؤولوصول آن است و به واردات قطعي كالا تعلق مي­گيرد ولي شامل هزينه­هاي انجام خدمات نمي شود. (به عبارتی حقوق ورودی شامل چهار جزء می­باشد: حقوق گمرکی، سود بازرگانی، عوارض، مالیات بر ارزش افزوده.) بنابراین شرکت های دانش بنیان با توجه به متن ماده 3 قانون، از پرداخت حقوق گمركي، سود بازرگاني و عوارض معاف هستند ولی باید مالیات بر ارزش افزوده کالای وارداتی را پرداخت نمایند.

پاسخ ناشناس:
در هر مورد واردات، به تشخیص گمرک و با توجه به ارزش کالای وارداتی، ممکن است ثبت سفارش و در نتیجه ارائه کارت بازرگانی لازم باشد. تشخیص این موضوع بر عهده گمرکات اجرایی کشور می باشد. لازم به ذکر است به استناد ماده 3 قانون مقررات صادرات و واردات کشور مصوب سال 1372 مبادرت به امر صادرات و واردات کالا به صورت تجاری (برای واردات و سپس فروش آن کالا) مستلزم داشتن کارت بازرگانی است. پیشنهاد می­شود که شرکت های دانش بنیان برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کنند.

پاسخ ناشناس:
چنانچه ارزش کالای وارداتی بالا باشد (به طور مثال بیش از چند هزار دلار) بهتر است ثبت سفارش صورت گیرد. تشخیص این موضوع بر عهده گمرکات اجرایی است و در صورت لزوم از سوی گمرکات به شرکت ها اعلام می شود.

پاسخ ناشناس:
خیر. اسناد و مدارک مورد نیاز جهت واردات ماشین آلات و سایر اقلام وارداتی، باید به نام شرکت دانش‌بنیان یا اعضای شرکت تایید شده باشد. اما شرکت دانش بنیان متقاضی استفاده از معافیت گمرکی، می تواند از ترخیص کار مجاز جهت ترخیص کالا در گمرک استفاده کند.

پاسخ ناشناس:
بله. تناسب بین زیر ساخت ها و ظرفیت واقعی تولید و برنامه های آتی شرکت، باید با کالای وارداتی مورد نظر وجود داشته باشد. همچنین لازم است کالای وارداتی در راستای فعالیت دانش بنیان مورد تایید شرکت باشد.

پاسخ ناشناس:
خیر. اسناد و تمام مدارک مورد نیاز جهت واردات اقلام مورد نظر صرفا باید به نام شرکت دانش بنیان تایید شده توسط کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتهای دانش بنیان باشد. به عبارت دیگر باید شرکت دانش بنیان رأسا اقدام به واردات کالا نماید. بدیهی است استفاده از ترخیص کار در صورتی که اسناد و تمام مدارک واردات به نام شرکت دانش بنیان باشد، بلامانع است.

پاسخ ناشناس:
براساس ماده 11 قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان جرایم زیر برای شرکت های متخلف در نظر گرفته شده است:

ماده 11- کلیه اشخاص (حقیقی یا حقوقی) که از حمایتهای این قانون برخوردار شده‌اند چنانچه حمایتها و تسهیلات اعطاء شده بر طبق این قانون را برای مقاصد دیگری مصرف کنند ضمن محرومیت از استفاده مجدد از حمایتهای این قانون مجازاتهای زیر در مورد آنها اعمال می‌شود.

الف- در صورت برخورداری از تسهیلات مالی علاوه بر رد مال، به جریمه نقدی برابر با تسهیلات دریافتی محکوم می‌شوند.

ب- در صورت برخورداری از شرایط تسهیلات در ورود به مناقصه به مدت سه سال از شرکت در کلیه مناقصه‌ها منع می‌شوند.

ج- در صورت برخورداری از معافیت‌های مالیاتی یا عوارض علاوه بر پرداخت آنها به جریمه نقدی برابر میزان معافیت اعطاء شده محکوم میشوند.

د – در صورت برخورداری از پوشش بیمه‌ای، به پرداخت جریمه معادل پوشش بیمه‌ای‌ دریافتی محکوم می‌شوند.

پاسخ ناشناس:
ورود موقت باید در راستای صادرات کالای دانش بنیان باشد.
مقدار آن باید متناسب با ظرفیت تولید شرکت باشد.
اگر شرکت دارای جواز تاسیس یا پروانه بهره برداری است می تواند از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کند.

پاسخ ناشناس:
بله. در صورتی که کالا و قطعات و مواد اولیه وارداتی جهت واردات موقت و صادرات محصول نهایی باشد به عبارت دیگر پس از تکمیل فرآیند تولید در داخل، محصول نهایی به خارج از کشور صادر شود.

شرکتها و موسسات دانش بنیان می توانند با معرفی دبیرخانه کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان، از اجازه ورود موقت مواد اولیه و کالاهای مورد مصرف در تولید، تکمیل، آماده‌سازی و بسته‌بندی کالاهای دانش بنیان صادراتی استفاده نمایند. کالاهای دانش بنیان صادراتی موردنظر باید در فهرست کالاهای دانش بنیان مصوب کارگروه بوده و جزء فعالیتهای مورد تأیید شرکت باشد.

پاسخ ناشناس:
صدور مجوز برای ورود موقت برای پردازش، حداکثر به میزان ظرفیت اسمی سالانه شرکت دانش بنیان سازنده یا تولید کننده کالا می‌باشد که به تأیید دبیرخانه کارگروه می رسد.

پاسخ ناشناس:
بر اساس ماده (9) قانون، واحدهای پژوهش، فناوری و مهندسی از مزایای مناطق آزاد صرفاً در خصوص «عوارض» برخوردار هستند که سهم اندکی از «حقوق ورودی گمرکی» را به خود اختصاص می‌دهد.

البته اگر شرکتی از سوی کارگروه ارزیابی شرکتهای دانش بنیان تایید شد، بر اساس ماده (3) قانون، می تواند از معافیت «عوارض، حقوق گمرکی و سود بازرگانی» استفاده کند ولی از معافیت مالیات بر ارزش افزوده در ترخیص کالاهای گمرکی برخوردار نیستند.

پاسخ ناشناس:
خیر، با توجه به اینکه در ماده۲۰ آيين نامه اجرايي قانون حمايت از شركت ها و موسسات دانش بنيان، درآمدهای مشمول مالیات شرکتها و مؤسسات دانش بنیان ناشی از قراردادها و فعالیتهای تحقیق و توسعه، تجاری سازی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان به مدت پانزده سال از مالیات موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیاتهای مستقیم معاف گردیده است لذا شرکتهای دانش بنیان تنها از موضوع ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم معاف بوده و این معافیت مشمول مالیات افراد حقیقی (کارکنان) این شرکتها نمی‌شود.

لازم به ذکر است که شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری با توجه به بخشنامه شماره: 04-95-200 مورخ 22/01/95 می توانند با هماهنگی مدیریت پارک علم و فناوری از معافیت حقوق کارکنان مستقر در پارک برخوردار شوند.

پاسخ ناشناس:
خیر، شرکت­های دانش­بنیان معافیت بر مالیات بر ارزش افزوده ندارند.

پاسخ ناشناس:
خیر، مصادیق فعالیت‌های دانش بنیان شرکت‌های مورد تایید کارگروه لازم است در هر سال به روز رسانی شود و پس از تایید مجدد کارگروه به سازمان امور مالیاتی معرفی می­‌گردد. لذا در صورتی که کالا و خدمات شرکت در یک سال تایید گردیده باشد ملاک استفاده به مدت 15 سال از این معافیت نخواهد بود. به عبارت دیگر کالا و خدمات شرکت باید در هر سال پس از تایید کارگروه به سازمان امور مالیاتی ارسال گردد و ملاک اعمال معافیت مالیاتی لیست کالا و خدمات ارسالی همان سال به سازمان امور مالیاتی خواهد بود.

پاسخ ناشناس:
به صورت کلی از آنجایی که خدمات آزمایشگاهی جزو فعالیت های عادی شرکت بوده و به نوعی فروش محسوب می شود، بالطبع معاف از پرداخت حق بیمه قراردارد خواهد بود. اما برخی شعبات سازمان تامین اجتماعی این موارد را مشمول دانسته و بابت همه خدمات، حق بیمه قرارداد مطالبه می کنند.

در صورتی که در قرارداد، آزمون ها به تفکیک ذکر نشده باشد یا اصلا قراردادی موجود نباشد، شرکت باید صورت حساب‌های آزمایشات مذکور را که در آن آزمون ها به صورت جزیی ذکر شده باشد، به معاونت علمی و فناوری ارسال کند، امکان استفاده از معافیت حق بیمه قرارداد را دارد.

روش دیگر ارائه گزارشات فنی در این خصوص است به شرطی که موارد و مبالغ هر آزمایش به تفکیک مشخص باشد.

پاسخ ناشناس:
بله. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص چنین قرارداد هایی همکاری لازم را انجام داده و در صورت واجد شرایط بودن قرارداد، نامه معافیت را برای شما صادر خواهد کرد اما امکان اخذ معافیت از شعبات سازمان تامین اجتماعی در چنین شرایطی قطعی نیست.

پاسخ ناشناس:
بر اساس نظر کارشناسان سازمان تأمین اجتماعی و با توجه به اینکه مطالعات امکان سنجی ذیل پروژه ای دیگر تعریف می شوند و به تنهایی واجد خروجی و هویتی مستقل از نظر علمی نیستند، لذا این گونه مطالعات در جایگاه بخشی از پروژه های عمرانی یا صنعتی منظور می شوند و از مزایای قراردادهای پژوهشی ذیل بخشنامه تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه کاران نمی توانند بهر مند شوند.

پاسخ ناشناس:
خیر. تنها در صورت پژوهشی بودن و اعمال ضریب، بیمه آنها به جای 16/7 درصد ، 7/8 درصد خواهد بود.

پاسخ ناشناس:
شرکت های مشمول بخشنامه مذکور (بخشنامه تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه کاران) می توانند از مزایای آن استفاده نمایند. این موضوع ربطی به کارکنان ندارد.

آشنایی با مفاهیم



استارتاپ گرایند یک برنامه‌ی جهانی است که در آن از کارآفرینان موفق دعوت می‌شود تا داستان موفقیت‌ و چالش‌های استارتاپ خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. افراد می‌توانند در این برنامه با پروژه‌های یکدیگر آشنا شوند و از تجربیات هم استفاده کنند.


استارت آپ ویکند یک همایش و رویداد آموزشی- تجربی در سراسر دنیا است که همانطور که از نامش پیداست معمولا در انتهای هفته برگزار می شود. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه ای مانند مدیران تجاری، علاقه مندان استارت آپ، بازاریاب های حرفه ای و طراحان گرافیک گرد هم می آیند تا انتهای هفته طی 54 ساعت ایده یا پروژه هایی را مطرح و آماده نمایند.


مراکزرشد از استارتاپ‌ها یی حمایت می‌کنند که وارد مراحل ساخت شرکت خود شده باشند.بر خلاف شتاب دهنده‌ ها، مراکز رشد به صورت دولتی یا وابسته به مراکز دولتی و شرکت‌ های زیر مجموعه آن ها هستند. این مراکز بیشتر از استارتاپ‌ هایی حمایت می‌کنند که در راستای سیاست‌ گزاری های کلان کشوری هدف‌ گذاری شوند. از مهم ترین تفاوت های مراکز رشد با شتاب دهنده ها ، عدم تأمین سرمایه اولیه استارتاپ ها توسط مراکز رشد است.


شتاب‌دهنده‌ها شرکت هایی هستند که روی استارتاپ‌هایی با ایده‌های جالب و البته کاربردی سرمایه‌گذاری می‌کنند شتاب دهنده‌ها به استارتاپ های برگزیده خدماتی از قبیل آموزش،سرمایه و امکانات اولیه و جذب سرمایه گذار ارائه می دهند. در واقع این شرکت‌ها شانس موفقیت استارتاپ‌ها و پیدا کردن سرمایه‌ی بالقوه برای فعالیت‌هایشان را بالا می‌برند. شتاب دهنده ها به طور معمول در ازای گرفتن بخشی از سهام مالکیت استارتاپها تامین مالی می‌شوند.


استارتاپ تک شاخ به استارتاپ‌هایی گفته می‌شود که رشد سریعی دارند و خیلی سریع به ارزش بسیار بالایی می رسند. طبق مطالعات موسسه ی KPMG در کشور ایالات متحده آمریکا استارتاپ های تک شاخ کم تر از یک درصد استارتاپ ها را شامل می‌شوند.


نوپای ناب روشی نوین در کارآفرینی فناوری است که با حداقل منابع و با تمرکز بر مهم ترین مسایل راه اندازی یک استارتاپ را هموار کند .همانند روش های مدیریت ناب، فلسفه نوپای ناب به دنبال حذف کارهای بی‌فایده و افزایش کارهای ارزش آفرین در طی فاز ساخت محصول است به گونه‌ای که استارتاپ‌ها بتوانند بدون نیاز به سرمایه‌گذاری کلان بیرونی، طرح‌های کسب‌وکار مفصل و محصولی بی‌نقص، شانس موفقیت بیشتری داشته باشند.تمرکز نوپای ناب بیشتر بر شناخت عمیق نیاز مشتری و طراحی اولیه محصول قابل قبول از نظر مشتری(MVP) با کمترین هزینه و زمان و ارائه آن به بازارهای هدف است.


اکوسیستم کارآفرینی به افراد ، سازمان یا نهادهایی اشاره می کند که محرک تصمیم فرد برای کار آفرینی است و بر احتمال موفقیت فرد در صورت راه اندازی کسب و کار کارآفرینانه تاثیرگذار است به عبارتی اکوسیستم محیطی مناسب برای رشد و موفقیت بنگاه های نوآور فراهم می کند. هر نهادی که به طور بالقوه و بالفعل حامی کارآفرینی است ذینفع اکوسیستم کارآفرینی به حساب می‌آید. مانند: ارگان‌های دولتی، دانشگاه‌ها، بانک‌ها، کارآفرینان، مراکز رشد، مراکز شتاب دهی و صندوق سرمایه گذاری ریسک پذیر.


یک کارآفرین کسی است که برای هر ایده‌ای که به دستش می‌رسد، چه به یک محصول منجر شود و یا نوعی خدمات، با داشتن مجموعه‌ای از مهارت‌ها تمام سعی خود را در جهت به نتیجه رساندن آن ایده انجام دهد و حاضر به پذیرش هرگونه ریسکی در این راه نیز باشد.


فرآيند بکاربردن يک ايده خلاق و تبديل آن به يک محصول، خدمت يا یک روش مفید را نو آوری می گویند.