شکست هم بخشی از کار است

شکست هم بخشی از کار است

برای کارآفرینان همه جا تله های انفجاری وجود دارد، از انتخاب یک هم‌بنیانگذار اشتباه تا جمع آوری پول بیش از حد و جذب بسیار کم، مشکلات مردم، مشکلات محصول، زمان بندی بد. بنیانگذاران استارت آپ ها چگونه می توانند از این تهدیدات زیاد دوری کنند؟

در همان حال که استارت آپ های حوزه فناوری به طور چشمگیری در حال افزایش هستند، بسیاری دیگر به طرز چشمگیری رو به افول بوده اند. شکست در هنگام راه اندازی یک شرکت تقریبا قطعی است. حتی بنیانگذارانی که اعتبار، پول نقد و علاقه مشتری مناسبی دارند هم مرتبا شاهد سقوط و سوختن کسب و کارشان هستند. خوش شانس تر ها موفق می شوند خود را از مرگ ناگهانی نجات دهند. استارت آپ هایی که ما آنها را موفق می دانیم، در بسیاری از موارد از شکست زاده می شوند: به طور مثال Slack، به عنوان شرکت بازی شروع به کار کرد و یک بازی چند نفره ساخت که افراد کمی دوست داشتن بازی کنند. نشریه وایرد در گزارشی به استارت آپ ها توصیه هایی کرده است.

برای کارآفرینان همه جا تله های انفجاری وجود دارد، از انتخاب یک هم‌بنیانگذار اشتباه تا جمع آوری پول بیش از حد و جذب بسیار کم، مشکلات مردم، مشکلات محصول، زمان بندی بد. بنیانگذاران استارت آپ ها چگونه می توانند از این تهدیدات زیاد دوری کنند؟ لک آنانت، سرمایه دار ریسک پذیر، توصیه های غیرمتعارفی را ارائه داده است: از شکست اجتناب نکنید، آن را پیش بینی کنید.

آنانت یکی از شرکای مدیریتی شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر Next47 است. او همچنین یکی از کهنه کاران اولین رونق دات کام است. «پیش بینی» شکست، کتاب جدید او، پیشنهاد می کند که استارت آپ ها به هفت دلیل رایج شکست می خورند: مشکلاتی با محصول، با تکنولوژی، با تیم، زمان سنجی، مدل تجاری، مشتریان یا اجرا.

آنانت از این چارچوب ها برای تجزیه و تحلیل برخی شکست های برجسته استارت آپ ها در سال اخیر از جمله Quibi، Essential Phone و اسکوترBird  استفاده کرده است.

برای مثال، Bird با فناوری ساده، علاقه بازار را به خود جلب کرد. اما مدل کسب و کاری آن با برخی مشکلات اساسی رو به رو شد: بنیانگذاران آن نتوانسته بودند هزینه های نگهداری اسکوترها را محاسبه کنند. بسیاری از آنها در عرض یک ماه در خیابان ها از کار افتادند یا اینکه قطعات آنها باید تعویض می شد. آنانت نوشت: چیزی که در ابتدا سود 2 دلار در روز در هر اسکوتر در نظر گرفته شده بود، معلوم شد هرروز 6 دلار ضرر می زند.

اندرو چن استدلال می کند اینکه خیلی زود شرکت را راه اندازی کنید یا افراد اشتباه را هدف قرار دهید، شکستان محتمل خواهد بود. مانند آنانت، چن هم سرمایه گذار ریسک پذیر است. چن هم کتابی با عنوان «مشکل شروع سرد» دارد که به طور خاص اوبر را مورد بررسی قرار داده است.

کتاب دیگری در سال 2021 منتشر شد که سعی در گزارش جامع تری درباره شکست استارت آپ ها دارد. تایم آیزمن که 20 سال در مدرسه بازرگانی هاروارد، کارآفرینی تدریس کرده از 470 بنیانگذار استارت آپ های شکست خورده در مورد اینکه چرا سرمایه گذاری هایشان به سمت سقوط رفته، نظرسنجی کرده است. پاسخ این افراد کتاب او را تشکیل می دهد: چرا استارت آپ ها شکست می خورند؟

آیزمن می گوید شکست استارت آپ ها اغلب به دلیل قضاوت نادرست از نیاز بازار، رشد بیش از حد سریع و دیدگاه های بیش از حد ایده آلیستی منتهی می شود. کتاب چرا استارت آپ ها شکست می خورند، شش دلیل را برای اشتباه این گروه ارائه می کند، از جمله نادیده گرفتن تحقیقات مشتری، پیدا کردن ذی نفعان اشتباه و افتاد در تله سرعت رشد به هر قیمتی.

آیزمن تاکید می کند که این اشتباهات قابل اجتناب است و آنانت هم می گوید بنیانگذاران باید درک کنند که شکست بخشی از کار است.